logo

Реєстрація податкових накладних 2022

Поділитись

У статті розповімо про порядок реєстрації податкових накладних, як безпомилково оформити розрахунки коригування за ними. Поділимося способами обходу «підводного каміння» у питаннях блокування податкових накладних органами ДПС.

Навіщо потрібна податкова накладна

Один із документів, до заповнення яких податкова служба завжди ставиться дуже уважно, — це податкова накладна. Помилки та похибки тут неприпустимі. І це не просто позиція держслужбовців із податкових органів, а обґрунтована законодавством вимога. 

Будь-яке підприємство прагне скоротити суми коштів, витрачених на внесення податкових платежів. Легально, в законному порядку, досягти цього можна за допомогою отримання податкового кредиту. Для цього підприємства часто прагнуть пройти реєстрацію як платники ПДВ та скористатися всіма плюсами цього статусу. 

До податкового кредиту включаються суми ПДВ, які вираховуються з податкового зобов’язання. Відбувається це з допомогою придбаних товарів чи послуг, використовуваних далі підприємцем у його господарській діяльності. Контролюючі органи прискіпливо ставляться до документації, яка підтверджує податковий кредит – податкових накладних, і постійно впроваджує нові методи контролю накладних. 

Підприємствам, специфіка яких полягає у використанні ПДВ без податкової накладної не обійтися. Адже у разі неправильного оформлення документа не буде враховано податковий кредит із цієї податкової накладної. 

За правилами відповідальність за коректність заповнення податкової накладної, а також за її реєстрацію покладається на постачальника товарів та послуг (продавця – платника ПДВ згідно з п. 201.1 ст. 201 розд. V ПК України). Саме він повинен надати податкову накладну одержувачу у правильно заповненому вигляді разом із придбаною продукцією. 

Але повсякденна бухгалтерська практика показує, що у результаті відповідальність за неправильно оформлену накладну лягає на бухгалтера підприємства-покупця. 

Крім того, податкова накладна вимагає подання до реєстру, навіть якщо на покупця не поширюється право на податковий кредит. Незважаючи на це, він все одно зобов’язаний отримати та зберігати податкову накладну як звітний документ. Адже реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних підлягають усі господарські операції. Це стосується навіть підприємців неплатників ПДВ, а також закупівлі товарів чи послуг, які не використовуються у господарській діяльності та витрати на придбання яких не підлягають амортизації. 

Сам ЄР податкових накладних – загальна інформаційна відомча база, яку адмініструє ДПС. Її статус визначений положеннями Податкового Кодексу (п.п 14.1.60).

Коли отримати податковий кредит не вийде

Які податкові накладні не дозволяють отримати податковий кредит:

  • Накладні, складені не відповідно до встановленого порядку (п. 198.6 ст. 198 р. V ПКУ).
  • Накладні, оформлені підприємством, яке не має реєстрації платника ПДВ або втратило цю реєстрацію згідно з п. 201.8 ст. 201 р. V ПКУ. Це можуть бути компанії або ФОП з анульованою ПДВ реєстрацією або особи, які не подали відповідної заяви про податкову реєстрацію платника.
  • Податкові накладні давністю понад 365 днів (п. 198.6 ст. 198 р. V ПКУ). Причому якщо підприємець користується касовим методом розрахунку, термін придатності такої податкової накладної — 60 календарних днів з дня списання грошей з рахунку платника.
  • ПН за фактами продажу товарів, які не використовуються у господарській діяльності або використовуються у неоподатковуваних ПДВ операціях.
  • Податкові накладні, які не мають реєстрації у реєстрі, якщо така реєстрація необхідна (п. 201.10 ст. 201 р. V ПКУ):
    • Якщо розмір ПДВ у податковій накладній перевищує 10 000 грн.
    • У разі оформлення податкової накладної для підакцизних товарів. 
    • У випадку з імпортованими в Україну товарами, які не підтверджені митною декларацією. 

Як свідчить п. 201.10 ПКУ, реєстрація податкових накладних в ЄРПН та розрахунків коригування має проводитися суворо у встановлені терміни. 

Терміни реєстрації податкових накладних

ПН реєструємо таким чином:

  • Якщо податкову накладну оформлено з 1-го по 15-й день місяця включно, то вона має пройти реєстрацію до останнього дня цього ж місяця включно.
  • Якщо податкову накладну оформлено з 16-го по останній день місяця включно, то її реєстрація має бути проведена до 15-го дня місяця включно, наступного за місяцем складання накладної.
  • Зведені податкові накладні, створені за операціями, обумовленими у п. 198.5 та п. 199.1 ПКУ, потрібно подати у перші 20 календарних днів, що йдуть за останнім днем ​​місяця, у якому ці зведені податкові накладні було складено.
  • Якщо подається «зменшуючий» РК до податкової накладної (що зменшує суму компенсації вартості товару), його потрібно зареєструвати протягом 15 к. дн. від дня отримання покупцем.

Податкова служба не передбачила фіксації термінів отримання покупцем мінусового податкового розрахунку коригування. Тому рекомендується реєструвати мінусові розрахунки коригування в межах строків, передбачених для реєстрації податкових накладних, складених до та після 15-го дня календарного місяця.

Реєструють податкові накладні під час операційного дня з 8:00 до 20:00. Причому 15 число і останній день місяця завжди вважаються операційними, навіть якщо вони потрапляють на вихідний або святковий день.

Бухгалтер може надіслати податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі у будь-який час доби, але якщо це відбувається в неробочі години, наприклад, уночі, тоді датою реєстрації стає найближчий операційний день. 

ВАЖЛИВО: Особливої ​​уваги вартий останній день року – 31 грудня. Незважаючи на те, що цей день робочий та податкові накладні повинні прийматися, оскільки він – завершальний у місяці, документи 31 грудня на реєстрацію, як правило, не приймаються. Операції переносяться на наступний операційний день. Зазвичай податківці це пояснюють проведенням регламентних робіт. Тож відкладати подачу «палаючих» податкових накладних на останній день року не варто.

Чи означає, що незареєстрована податкова накладна гарантує відмову в податковому кредиті? Виявляється, ні. Є порядок отримання їх у обхід податкової накладної іншими способами.

Отримання податкового кредиту без податкової накладної

Таке право описано для випадків, визначених п. 201.11 ст. 201 р. V ПКУ. У цьому випадку кредит нараховується на основі документів, де прописано повну суму платежу, суму ПДВ, індивідуальний податковий номер постачальника.

Приймаються такі види документів, що підтверджують:

  • квиток на транспорт;
  • рахунок з готелю тощо;
  • рахунок за послуги зв’язку;
  • чек за послуги за показаннями приладів обліку;
  • чеки видані РРО до 200 грн (без ПДВ) із зазначенням: вартості товару закупівлі, суми ПДВ, включеної до загальної вартості, фіскального номера, ІПН постачальника.

Для підтверджуючих касових документів (чеків) у разі наявності у платника РРО у чеку має бути відображено:

  • Загальна сума, що підлягає сплаті покупцем, включаючи податкові відрахування (ПДВ)
  • Окремо сума ПДВ у складі суми, що підлягає сплаті покупцем. 
  • Підтверджуючий касовий чек має бути роздрукований, якщо він виданий електронним РРО та повинен містити обов’язкову інформацію.

Реквізити підтверджувального касового чека:

  • Назва та адреса підприємства.
  • Індивідуальний податковий номер (ІПН) платника ПДВ з літерами «ПН».
  • Кількість та вартість товару включаючи ціну за одиницю товару, його найменування.
  • Літерне позначення ПДВ праворуч від ціни товару, зазначення загальної суми податкових відрахувань у грошах та відсотках.
  • Вказівку форми оплати та суми, оплаченої за кожною формою оплати.
  • Вказує підсумкову ціну придбаного з позначкою «СУМА», «ВСЬОГО».
  • Номер касового чека, дата, час операції.
  • Фіскальний номер РРО з позначкою «ФН».
  • Назва «ФІСКАЛЬНИЙ ЧЕК» та лого виробника.

Отримати податковий кредит без податкових накладних можна згідно з п. 201.10 ст. 201 розд. V ПКУ, аргументуючи це скаргою на постачальника. 

Підстави для внесення ПДВ до податкового кредиту за скаргою:

  1. Постачальник не видав податкової накладної.
  2. Надано податкову накладну, оформлену неправильно.
  3. Видано податкову накладну, яка не пройшла реєстрацію в Єдиному реєстрі при тому, що реєстрація для неї є обов’язковою.

Скарга оформляється згідно з Додатком 8 до Декларації з ПДВ (Д8) і подається до контролюючого органу. Копії чеків або інші розрахункові податкові документи, що підтверджують факт сплати ПДВ за купівлю, додаються. 

Але в бухгалтерській практиці такий спосіб отримання податкового кредиту рідко застосовується тому, що в цій ситуації у працівників податкових служб є передумови для документальної позапланової виїзної податкової перевірки самого заявника.

Штрафи за прострочену реєстрацію податкових накладних/РК

Запізнення у реєстрації податкових накладних загрожують платникам ПДВ штрафними санкціями від ДПС. Максимальний передбачений у законодавстві термін для реєстрації податкової накладної та розрахунку коригування до неї – 1095 календарних днів. Понад те, законодавці постійно змінюють ці терміни. Зокрема, Закон №1914 скоротив відведений термін для включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту до 365 календарних днів із дати формування ПН чи РК. 

Поки що ж підприємствам із «простроченими» податковими накладними загрожує штраф. Він нараховується у відсотках від суми ПДВ у накладній, яка не подана на реєстрацію, а його величина залежить також від строків запізнення. Штрафний період починається вже з дня, що йде за граничним днем, відведеним для реєстрації.  

Штрафи за простроченими реєстраціями податкових накладних в Україні такі:

  • Прострочення реєстрації до 15 календарних днів коштуватиме підприємству 10% від ПДВ у накладній. 
  • Запізнення реєстрації тривалістю 16-30 календарних днів оподатковується 20% штрафом від ПДВ.
  • Накладна, із запізнілою реєстрацією на 31-60 днів, обкладається 30% штрафом від зазначеного у ній ПДВ.
  • Якщо накладна подана на реєстрацію на 61-365 день після закінчення граничних термінів, штраф за нею складе 40% ПДВ.
  • Реєстрація накладної пізніше 366 днів після завершення встановлених строків реєстрації коштуватиме підприємству 50 % від суми ПДВ у цьому документі.

Зауважимо, що упродовж дії карантину, встановленого на території України, штрафи за протермінування реєстрації ПН не накладаються. Разом з тим, у разі, якщо податкова накладна підлягала реєстрації до початку карантину, тобто до 12.03.2020, нарахування відсотку штрафу по ній зупиняється на термін карантину.

Як перевірити реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних

На сайті ДПС в особистому кабінеті платника – «Електронному кабінеті платника податків» доступний зручний сервіс – перевірка реєстрації податкової накладної. Дізнатися про статус накладної можна і через офіційний письмовий запит, але в електронному кабінеті це можна зробити набагато зручніше в режимі реального часу. 

Тут платнику доступні дані не тільки про видані та отримані податкові накладні, що пройшли процедуру реєстрації в Єдиному реєстрі, але й функція імпорту податкових накладних у свою облікову програму (у PDF-форматі та HTML-файлом).

Алгоритм отримання інформації про реєстрацію за допомогою Електронного кабінету платника податків

  1. Увійти в особистий кабінет за допомогою електронного цифрового підпису. 
  2. Відкрити вкладку ЄР податкових накладних. Завантаження може зайняти деякий час, не поспішайте. У разі технічних збоїв, можна спробувати відкрити свій кабінет через інший браузер. 
  3. У вкладці ЄРНН вибираємо «Отримані ПН/РК» (коли нам потрібні відомості про отримані документи) або «Видані ПН/РК» (коли нам потрібні відомості про вихідні податкові накладні РК) 
  4. Вкажіть потрібний фільтр для пошуку документа (дата реєстрації, дата створення, найменування контрагента, статус накладної). Відкрийте пошук.
  5. Знайдіть потрібну накладну, перегляньте відомості про її реєстрацію, правильність заповнення. 
  6. За потреби завантажте її на свій комп’ютер за допомогою вкладки «ЕЦП». Для того, щоб податкові накладні/РК могли бути завантажені в бухгалтерські програми, завантажуйте документи у форматі zip, вибравши кнопку «Експорт XML у zip».

Порядок перевірки податкової накладної перед реєстрацією в ЄРПН: 

Попередня перевірка (підготовчий етап). Тут контролюють правильність заповнення форми накладної, наявність потрібних реквізитів, відповідність електронного підпису та його актуальність, наявність реєстрації платником ПДВ, відсутність перевищень за лімітом реєстрацій, наявність коригувальних відомостей. 

  • Контроль за ознакою безумовної реєстрації. 
  • Контроль критеріїв ризикованості платника. 
  • Контроль щодо позитивності історії платника.
  • Ризикованість економічної операції.

За підсумками перевірки податкової накладної в ДПС можливі 3 варіанти прийняття рішення (3 квитанції):

  • Неприйняття (відмова у реєстрації) накладної. Так буває, якщо документ не проходить попередньої перевірки на коректність заповнення.  
  • Призупинення реєстрації (так зване блокування податкових накладних). 
  • Фіксація на базі накладної (реєстрація податкової накладної). 

Що робити, якщо відбулося блокування реєстрації податкових накладних

Відповідно до Порядку № 1165 внаслідок роботи системи внутрішнього моніторингу ДПС реєстрацію документів може бути заблоковано. Повідомлення про це надходить платнику податків протягом операційного дня.

Повідомлення про блокування реєстрації податкової накладної має містити такі відомості:

  • Дата створення податкової накладної, номер податкової накладної. 
  • Вказані критерії ризикованості, через які зупинено реєстрацію в реєстрі податкових накладних.
  • Розрахунок за кожним критерієм ризикованості.
  • Рекомендації платнику ПДВ надіслати пояснювальну документацію для коригування рішення ДПС.
  • Саме рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Спроба подати відхилений документ ще раз не буде результативною. Розблокувати податкову накладну можна лише шляхом подання додаткової підтверджуючої інформації щодо цього документа. Такий варіант є актуальним 365 днів з моменту виникнення зобов’язань, прописаних у заблокованій податковій накладній. 

Блокуються податкові накладні, у яких відомство вбачає можливі порушення податкового законодавства чи ознаки фіктивних операцій з боку платника з метою отримання додаткового кредиту ПДВ.

При розгляді кожного випадку ДПС бере до уваги також позитивну податкову історію підприємства. Допоможе вирішити ситуацію позитивно таблиця даних платника ПДВ. Вона містить додаткові відомості про платника, які допомагають «захиститись» від блокування податкових накладних або зупинити блокування вже «забракованих». Зазначені у таблиці та подані заздалегідь коди товарів УКТ ЗЕД та послуг ДКПП, за якими ведеться господарська діяльність, спростять подальшу реєстрацію за ними податкових накладних.

ВАЖЛИВО: на час карантину, пов’язаного з пандемією COVID-19 с (12.03.2020), продовжуються терміни адміністративного оскарження рішення ДПС щодо блокування накладних. 

Ліміт реєстрації податкових накладних 

Платник податків не має права реєструвати необмежену кількість податкових накладних на будь-яку суму. У законодавчому порядку встановлено ліміт реєстрацій податкових накладних. 

Ліміт – це сума податку, на яку платнику дозволяється реєструвати податкові накладні у єдиній базі. Це віртуальна розрахункова величина (на відміну від суми «живих» грошей на ПДВ рахунку), що обчислюється автоматично за формулою згідно з п. 200 ПКУ. 

Щоб дізнатися ліміт реєстрацій податкових накладних, потрібно оформити та надіслати до ДПС відповідний запит у встановленому порядку (форма J/F 1301206). У відповідь платнику надсилається виписка, в якій є рядок: «Сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в ЄР податкових накладних». Там буде вказано дозволену суму для реєстрацій та відображено всі показники, що впливають на її формування.

ВАЖЛИВО: Ліміт реєстрації податкових накладних у виписці є актуальним на дату видачі такої довідки. Використовуйте величину ліміту під час заповнення податкової декларації ПДВ у додатковому вікні рядка 19.1 як «поріг» для відшкодування ПДВ. Ліміт також дозволяє оцінити, чи є у вас шанси для повернення зайвих грошей з ПДВ-рахунку шляхом подання Додатка Д4 до податкової декларації.

Якщо ліміту недостатньо, гроші з ПДВ-рахунку можуть бути спрямовані виключно на оплату задекларованого ПДВ поточного та наступних періодів.

Щоб податковий ліміт реєстрацій не ускладнював життя бухгалтеру, потрібно вимагати від своїх постачальників своєчасної реєстрації «вхідних» податкових накладних та РК.

Слідкуй за нами
Поділитись
Коментарі

Коментарів поки що немає...

Корисні статті