Що треба знати підприємцю про ПДВ?

Поділитись

Податок на додану вартість — непрямий податок, введений в 1992 році. База для нарахування податку — вартість товару (послуги), об’єкт ПДВ — операція з постачання товару (надання послуги).

Податок на додану вартість введений в 1992 році. База для нарахування податку — вартість товару (послуги), об’єкт ПДВ — операція з постачання товару (надання послуги).
Платники ПДВ в Україні в прямому або непрямому виді — усі, хто бере участь в господарській діяльності. Безпосередньо податок сплачують підприємці-зареєстровані платники ПДВ, опосередковано платять податок споживачі товарів або послуг.

У чому сутність ПДВ

При купівлі товару в магазині покупець (фізична особа) оплачує ПДВ, закладений в ціну товару. Магазин виплачує частину отриманої за товар оплати у вигляді ПДВ до бюджету. Купуючи товар у виробника, магазин вже сплатив ПДВ, який включено в ціну за товар. Це податковий кредит з ПДВ (як кажуть бухгалтери — “вхідний” НДС).

Після продажу товару в магазині, формується новий розмір ПДВ. Його зобов’язується сплатити у вигляді податку магазин, це податкове зобов’язання (так званий вихідний ПДВ). З податкового зобов’язання віднімають суму податкового кредиту і отримують суму ПДВ, яка поступає до бюджету.

Податковий кредит може перевищувати податкове зобов’язання. Тоді набуває чинності право відшкодування ПДВ — повернення грошей на рахунок підприємства.
ВАЖЛИВО: Головна юрособа вважається єдиним платником разом із філіями.

Реєстрація платником ПДВ настає:

  • Коли впродовж півроку оборот торгівлі (наданих послуг) більше ніж 1 млн. грн (окрім ПДВ). Такий обов’язок може настати у будь-якому місяці року, якщо за попередні 12 було перевищення;
  • Реєстрація платником ПДВ в добровільному порядку.

Іноді громадяни, платять ПДВ, але офіційно в статусі платника не зареєстровані. Це фізичні особи, які ввозили в Україну товар вартістю вище за ліміти, передбачені Митним кодексом.

Розрахунок Ставки ПДВ в Україні

За законодавством, є чотири моделі розрахунку ставки ПДВ:

  1. 20% — стандартна ставка, яка застосовується до господарських операцій.
  2. 0% — допускається стосовно операцій з переліку ПК (ст. 195). Це товари і послуги, пов’язані з виконанням міжнародних перевезень пасажирів або вантажів, обслуговуванням повітряних суден і т. д.
  3. 7% — ставка для товарів та обладнання медичного призначення (ст. 197 ПК).
  4. 14% — ставка за законом №1115 – IX для окремих видів сільськогосподарської діяльності (15 груп товарів по класифікатору ВЕД).

Не підлягають податкообкладенню послуги страхового профілю, зарплати, дивіденди, роялті, імпортні товари, отримані ФОП/юрособою, сумарною вартістю не більше за 150 євро. Детальніше в ст. 196 ПК.

Податкова накладна з ПДВ

Податкова накладна — це базовий первинний обов’язковий документ обліку. Він оформляється підчас господарських операцій з ПДВ для подальшої реєстрації її в ЕРПН. Податкова накладна — обґрунтування нарахування податкового кредиту. Формувати, вести облік та зберігати податкові накладні треба в строго встановленому порядку, інакше ФОПу загрожують штрафні санкції. Створити та зареєструвати податкові накладні, а також розрахункові накладні в ЕРПН можна в модулі M.E.Doc Облік ПДВ.

ВАЖЛИВО: Правильно заповнюйте дату податкової накладної. Це дата отримання плати за товар або день отримання самого товару. Що з подій відбувається раніше — те і фіксується як дата документу. Розмір податку в оформленій податковій накладній має співвідноситися із кількістю грошей на ПДВ рахунку. При дотриманні цієї умови накладна реєструється в ЕРПН.

Звітність з ПДВ

Платник ПДВ веде облік документів та своєчасно звітує. Декларація подається щомісячно в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису. Після подання звітності платник отримує дві квитанції:

  • Перша квитанція — після первинної автоматизованої перевірки приходить платникові в перші години після отримання звіту ДФС.
  • Друга квитанція присилається максимум в наступний робочий день після першої.

Подається звітність до 20 числа місяця, який йде за звітним. Раніше ФОП-единники мали право звітувати поквартально, але тепер діють ті ж правила, що і для всіх — подавати документацію треба раз на місяць.

Існує встановлена форма звіту по ПДВ, затверджена наказом Мінфіну України від 28. 01. 2016 р. № 21. Якщо господарська діяльність суб’єктом не виконувалася і немає показників для декларування (включно із заборгованістю попередніх періодів), то декларація не подається (ст. 49).

Подану в декларації суму необхідно сплатити не пізніше ніж 10 календарних днів після завершення терміну подання податкової декларації.

Банківський спецрахунок ПДВ

Статус платника передбачає наявність спеціального банківського рахунку. Облік усіх взаєморозрахунків по ПДВ між сторонами СГД повинен виконуватися через нього. Звичайні рахунки для цього не застосовуються. Спецрахунок відкривають в системі Державного казначейства. Особливості спецрахунку ПДВ:

  • Фінанси на рахунку не можна використати по іншому призначенню окрім обслуговування ПДВ.
  • Стан рахунку впливає на реєстрацію податкових накладних в ЕРПН.

Свідоцтво платника ПДВ:

Найважливіший документ — свідоцтво про реєстрацію в реєстрі платників ПДВ.

Щоб його отримати, треба подати заяву в територіальне відділення податкової за формою №1 ПДВ. Прикладіть до нього квитанцію про сплату за бланк документу — 17 грн Платник ПДВ при поданні заяви на реєстрацію, має право вибрати день внесення запису в Єдиний реєстр. Підчас реєстрації заявник отримує унікальний номер (12 символів — для юросіб і 10 символів для фізичних осіб, в деяких випадках код може складатися з 9 символів).

Свідоцтво платника отримують на 10-й день після подання заяви в податковий орган або пересилці поштою, заздалегідь сплативши доставку.

Законом встановлений обов’язок розміщувати копії свідоцтва про реєстрацію на своєму підприємстві. Для цього треба отримати завірені податківцями копії свідоцтва. Процедура їх отримання аналогічна, тільки виготовляються вони впродовж 3-х днів. У свідоцтво можна вносити правки (змінити адресу) або відновити його після втрати оригіналу.

З 2020 року новостворені суб’єкти економічної діяльності мають право зареєструватися як платник ПДВ без подання заяви. Запис в перелік вноситься автоматично після реєстрації юрособи або ФОП.

Зареєструватися в територіальному представництві контролюючого органу компетентного в питаннях реєстрації платників через особисте звернення вже не можна. Заяви подаються тільки в електронному вигляді.

Припинення реєстрації платника ПДВ (згідно п. 9.8 Закону про ПДВ)

  • за рішенням самого платника — добровільно;
  • за рішенням контролюючого податкового органу — анулювання реєстрації.

Перевірка платника ПДВ

Законом передбачений порядок перевірки платників. Щоб переконатися в наявності реєстрації, треба сформувати запит про отримання виписки з реєстру платників ПДВ. Для цього зверніться в контролюючий орган через “Електронний кабінет платника” на сайті ДФС, і дотримуючись вказівок меню, відправити заповнену типову форму запиту.

Кому вигідна система оподаткування з ПДВ

Чи є сенс добровільно переходити на сплату ПДВ? Щоб прийняти оптимальне рішення, треба проаналізувати своїх постачальників і покупців (замовників). Система з ПДВ вимагає ретельнішої організації обліку і великих витрат на бух обслуговування бізнесу. Яки є варіанти:

  • Підприємство закуповує у платників ПДВ або імпортує продукцію, і при цьому продає теж платникам. Статус платника ПДВ вам мати обов’язково.
  • Підприємство працює з постачальниками та замовниками – неплатниками ПДВ. Статус платника ПДВ вам отримувати невигідно.
  • Підприємство має змішану структуру контрагентів. Знадобиться прогноз оборотів і сум ПДВ. Загальна і спрощена система ПДВ.

Коли сплата ПДВ обов’язкова, є варіант оподаткування на загальній системі або на “спрощенці” з ПДВ (ставка ЕП 3 % від обороту).

Коли ПДВ не обов’язковий, є варіант податкового обліку на загальній системі без ПДВ і ЕН ставкою 5 % від обороту.

Перший варіант буває вигідним у разі, коли дохід мінімальний або його немає (на початку діяльності). Використати його можна до перевищення обороту в 1 млн грн. за рік. Далі за податок вже не уникнути.

Розрахунок ПДВ

Щоб розрахувати розмір податку для сплати до бюджету з суми податкових зобов’язань віднімаємо суму податкового кредиту. Ця різниця і буде сумою нашого ПДВ. Для правильного розрахунку ПДВ дотримуємося деяких правил:

  • ПДВ — окремий податок, облік якого ведеться окремо від інших обов’язкових фіскальних платежів і не впливає на їх розмір;
  • розраховуємо розмір податку по строго встановленим законом ставкам з оглядом на специфіку вашої економічної діяльності (20%, 7%, 14%, 0%);
  • податкове зобов’язання формується з сумарного ПДВ, згідно з даними усіх податкових накладних, виписаних постачальником за звітний період (місяць);
  • податковий кредит формується з сумарного ПДВ, згідно з даними усіх податкових накладних, отриманих за звітний період (місяць).

Наприклад:

З документів обліку видно, що продавець продав за місяць трьом покупцям товарів на 500, 1000, 1500 грн (вартість товару без ПДВ). Щоб сформувати зобов’язання, рахуємо 20% від кожної суми (така ставка ПДВ, по якій працює підприємець) і отримуємо підсумкові показники податкових накладних: 600 (з них 100 — ПДВ), 1200 (з них 200 — ПДВ), 1800 (з них 300 — ПДВ). Сумарне зобов’язання по ПДВ за місяць складе 600 грн.

Щоб визначити розмір податкового кредиту, плюсуємо суми вартості товару, вказані в податкових накладних постачальників. Припустимо, ПДВ з цієї суми — 300 грн. Наше зобов’язання в цьому випадку = 600 грн — 300 грн кредиту = 300 грн. (треба сплатити у бюджет).

Купівля ФОП авто з оформленням податкового кредиту

Облік витрат на закупівлю товару, сировини і так далі зазвичай не викликають питань у податківців з точки зору нарахування податкового кредиту по ПДВ. Але часто підприємець бажає включити в податковий кредит купівлю автомобіля або амортизацію на авто (дозволено листом ДПАУ від 03.10.2008 р.№ 20189/7/16-1517-26).

Якщо цей транспортний засіб застосовується в господарській діяльності і підприємець може підтвердити це документально, то ПК вдасться відстояти. Підтвердить витрати на придбання автомобіля (податкова накладна при купівлі) і факт використання авто у виробничих цілях. Для підтвердження використання авто в госп. діяльності підійдуть документи:

  • Ліцензія на право перевезень.
  • Наказ про використання транспорту в роботі (з зазначенням марки кольору, номера машини, і ділянки роботи де авто застосовуватиметься на виробництві).
  • Ведення обліку первинки по авто (накладні, порожні листи тощо).

Платники ПДВ: хто вони?

Сплачують податок юридичні особи (підприємства) і ФОП (фізичні особи підприємці). Платники ПДВ на спрощеній системі оподаткування:

  • 3-а група ФОП і юридичних осіб по ставці ЕП 3% від доходу (5% у неплатників ПДВ).
  • 4-а група юридичні особи.

Відшкодування ПДВ

Буває, що розмір податкового кредиту перевищує розмір податкового зобов’язання, тоді виникає право на відшкодування ПДВ. Як альтернативний варіант можливий облік цих сум в рахунок ваших майбутніх відрахувань.

Умови відшкодування ПДВ:

  • відповідність витрат, які формують розмір ПДВ, критеріям участі в економічній діяльності суб’єкта господарювання (один з кодів КВЕД);
  • обов’язковий облік і зберігання правильно оформлених та зареєстрованих податкових накладних;
  • розмір відшкодування не може бути вище певного ліміту реєстрації накладних. Дізнатися його можна в електронному кабінеті на сайті ДФС. Якщо ліміт перевищений, то заява на відшкодування подається в межах ліміту, а залишок переноситься на наступні місяці;
  • заявник, який претендує на відшкодування ПДВ, не повинен бути податковим боржником;
  • законом встановлено граничний термін податкового відшкодування — 1095 календарних днів для НДС неактуальний;
  • заява на повернення грошей подається у будь-який час, а отримати відшкодування можна навіть після припинення своєї діяльності.

Алгоритм дій для відшкодування ПДВ в Україні.

  1. Заповніть головну частину ПДВ-декларації.
  2. Заповніть додаток Д3 до декларації, де йде мова про відшкодування ПДВ.
  3. Подайте вашу податкову НДС- звітність (декларацію) з додатками в контролюючий орган.
  4. Внесення на підставі вашої заявки запису в реєстр заяв про повернення сум бюджетного відшкодування ПДВ (можна перевірити на веб порталі ДФС).
  5. Перевірка даних декларації (камеральна, безвиїзна) впродовж 30 календарних днів з граничного дня для подання декларації.
  6. Внесення запису в реєстр про узгодження сум відшкодування.
  7. Відшкодування ПДВ впродовж 5 робочих днів після узгодження з контролюючим органом.

ВАЖЛИВО: ДФС може замість камеральної перевірки, перевірити документально з виїздом на підприємство ваші документи обліку по ПДВ. Термін для проведення контролю — 60 днів. Його проводять, якщо виявляються сумнівні відомості, заявник не може дати відповіді на питання, які з’явилися на камеральній перевірці по відшкодуванню, або сума відшкодування перевищує 100 тис. грн.

Складність процедури отримання відшкодування, особлива увага фіскалів до ситуацій з відшкодуванням, недолік грошей у бюджеті для повернення призводить до того, що склалася практика стягнення сум по відшкодуванню ПДВ в судовому порядку.

Слідкуй за нами
Поділитись
Коментарі

Коментарів поки що немає...

Корисні статті