Книгу доходів підприємця втрачено – ваші дії?

Поділитись

Податківці на загальнодоступному ресурсі ЗІР нагадали про особливості ведення книг обліку і витрат, обов’язок платників ЄП 1-3 груп заповнювати податкову декларацію на підставі первинних документів, а також порядок дій у разі втрати таких документів.

Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Нагадаємо, що Закон України від 14 липня 2020 року № 786-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб – підприємців»» вносить зміни до п. 296.1 ст. 296 ПКУ.

Обов’язок платників ЄП 1-3 груп заповнювати податкову декларацію на підставі первинних документів

Тепер, згідно з п. 296.1 ст. 296 ПКУ фізичні особи – підприємці, що є платниками єдиного податку першої і другої груп, та платники єдиного податку третьої групи, які не є платниками ПДВ, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів. Ця норма діє від 01 січня 2021 року.

Фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів та витрат.

Передбачена можливість ведення обліку доходів та витрат у паперовому та/або електронному вигляді.

З 01 січня 2021 року втратили чинність форми книги обліку доходів, книги обліку доходів і витрат та порядки їх ведення, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 № 579 та скасовано обов’язок реєстрації таких книг у податкових органах.

Зміни, що запроваджені з 01.01.2021 Законом № 786 щодо форми обліку доходів і витрат у довільній формі чи в електронному вигляді не скасовують обов’язку платників єдиного податку першої – третьої груп дотримуватися вимог заповнення податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця на підставі первинних документів у відповідності до норм п. 44.1 ст. 44 ПКУ, які мають право вивчати та перевіряти контролюючі органи під час проведення перевірок згідно з п.п. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20 ПКУ.

Відповідно до пункту 44.5 ст. 44 ПКУ встановлено, що у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пп. 44.1 і 44.3 ст. 44 ПКУ, платник податків зобов’язаний протягом 5 днів письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку встановленому ПКУ для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. Крім того, платник податків зобов’язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

За випадку невідновлення таких документів, їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Терміни зберігання документів

Платники податків зобов’язані забезпечити зберігання документів, визначених п. 44.1 ст. 44 ПКУ, а також документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів:

  • не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання – з передбаченого ПКУ граничного терміну подання такої звітності та документів, пов’язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
  • не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів – не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії);
  • не менш як 2555 днів – для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до ст.ст. 39 та 39 прим. 2 ПКУ.

У разі ліквідації платника податків такі документи, за період діяльності платника податків не менш як 1095 днів (2555 днів – для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням), що передували даті ліквідації платника податків, передаються до архіву.

Порядок дій у разі втрати книги доходів підприємця

Підсумовуючи наведену вище інформацію:

  1. ФОП  платник єдиного податку 1-3 груп у разі втрати книги обліку доходів (книги обліку доходів і витрат), яка велася до 01.01.2021, повинен протягом п’яти днів від такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку.
  2. відновити втрачену Книгу протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу. В разі не відновлення Книги вважається, що Книга була відсутньою у такого платника єдиного податку на час складання податкової декларації.
  3. Книгу слід зберігати не менш як 1095 днів з дня подання податкової декларації, для складення якої вона використовується, а у разі ліквідації платника податків зберігати документи за період його діяльності не менш як 1095 днів, що передували даті його ліквідації.
Слідкуй за нами
Поділитись
Коментарі

Коментарів поки що немає...

Корисні статті