logo

Президентські проєкти про новий порядок подання даних про бенефіціарів

Поділитись

Зареєстровано два президентські законопроєкти №6320 та 6321, що передбачають оновлення порядку подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи.

Раніше ми повідомляли, що крайній термін подання даних по бенефіціарним власникам було перенесено 11 липня 2022 року. Подробиці можна прочитати у цьому матеріалі.

Передумови появи президентських законопроєктів про бенефіціарів

Після встановлення обов’язку юридичних осіб щодо подання держреєстраторам інформації про кінцевих бенефіціарних власників, почали з’являтися альтернативні законопроєкти, які пропонували вдосконалити процедуру подання даних щодо КБВ.

Пов’язані статті:

Окрім альтернатив, що почали з’являтися ще з липня та вносили пропозиції щодо скорочення кількості юридичних осіб, які повинні подавати дані щодо КБВ, а також змін до порядку щорічного підтвердження даних щодо структури власності та КБВ, зареєстровано також законопроєкти від президента.

На порталі Верховної Ради зареєстровано президентські законопроєкти:

  • № 6320, який передбачає спрощення порядку подання інформації, потрібної для здійснення фінансового моніторингу;
  • № 6321, що передбачає внесення змін до статті 166-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв’язку зі змінами щодо порядку подання держреєстратору відомостей стосовно кінцевого бенефіціарного власника юрособи.

У пояснювальній записці до проєкту закону 6320 зазначається, що цей проєкт дозволить:

  • спростити подання даних стосовно кінцевих бенефіціарів та структуру власності юрособами;
  • прискорити перевірку поданої юридичними особами інформації;
  • сформувати систему методологічної допомоги для юросіб, оскільки часто встановлення кінцевих бенефіціарних власників та структури власності для них є проблемою (зокрема, найчастіше таке питання виникає у ГО та спілок.)

Які зміни передбачають президентські проєкти щодо подання даних по бенефіціарам?

Зміни, запропоновані зазначеними законопроєктами, планують оновити низку положень у дійсному порядку подання та підтвердження даних про КБВ.

Законопроєктами передбачено внесення наступних змін:

  • автоматизація здійснення перевірки даних про кінцевих бенефіціарних власників юрособи, наданих до Єдиного державного реєстру в електронному вигляді з використанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг;
  • виключити із законодавства щодо КБВ обов’язок юросіб нотаріально засвідчувати копії документів, поданих для підтвердження особи кінцевого бенефіціара;
  • зменшити кількість подання юрособами відповідної інформації при  проведенні реєстраційних дій. 
  • уточнення порядку, за яким юридичні особи визначають дані про кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності;
  • увести для юросіб — засновників та учасників юридичних осіб, а також фізосіб, які є засновниками та учасниками юридичних осіб чи мають вирішальний вплив на діяльність таких юросібі, обов’язок надання за запитом юросіб відомості, потрібні для внесення чи оновлення даних про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності юридичної особи в Єдиному державному реєстрі;
  • встановити обов’язок Держфінмоніторингу щодо розробки та затвердження методології щодо встановлення юрособою кінцевого бенефіціара;
  • переглянути обсяги та терміни подання юрособами даних стосовно кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності державному реєстратору.

Що передбачатиме порядок подання даних про КБВ згідно нових законопроєктів

У разі прийняття президентських законопроєктів щодо кінцевих бенефіціарних власників передбачено наступні оновлення:

  • Юрособи мають обов’язок щодо актуалізації даних стосовно КБВ та структури власності,  а також інформувати держреєстратора у випадку появи змін упродовж 30 робочих днів від  дати виникнення таких змін, надавати держреєстратору відповідні  документи на засвідчення змін у визначеному законодавством порядку;
  • У випадку виявлення юрособою неточностей або помилок у раніше поданій держреєстратору інформації стосовно КБВ чи структурі власності така юрособа повинна протягом 3 робочих днів від дати виявлення помилок надати держреєстратору уточнені та виправлені дані;
  • Якщо в юрособи відсутній кінцевий бенефіціар, така юридична особа повинна повідомити про це держреєстратора при здійсненні:
    • державної реєстрації створення юридичної особи;
    • держреєстрації включення відомостей про юрособу до Єдиного державного реєстру;
    • держреєстрації змін до відомостей про юрособу, внесених до ЄДР;
  • Встановлюється обов’язок юросіб щороку, від наступного року з дати здійснення держреєстрації юрособи, упродовж 14 календарних подавати держреєстратору заяву на підтвердження даних щодо кінцевого бенефіціарного власника. Текстом нових законопроєктів не передбачено подання документів на підтвердження вказаних у заяві даних. Планується проводити перевірку інформації, поданої у заяві в електронному вигляді, автоматично за допомогою засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг;

Наведені вимоги не стосуються переліку виключень, до яких належать:

  • політичні партії, структурні утворення політичних партій;
  • професійні спілки, їх об’єднання, організації профспілок, передбачені статутом профспілок та їх об’єднань;
  • творчі спілки, місцеві осередки творчих спілок;
  • організації роботодавців, їх об’єднання;
  • адвокатські об’єднання, адвокатські бюро;
  • релігійні організації;
  • державні органи, органи місцевого самоврядування, їх асоціації;
  • державні та комунальні підприємства, установи, організації;
  • торгово-промислові палати;
  • пенсійні фонди;
  • житлово-будівельні кооперативи, дачні (дачно-будівельні) кооперативи, садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства);
  • об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників житлових будинків;
  • внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій сільськогосподарські кооперативи;
  • сільськогосподарські кооперативні об’єднання.

Зазначається, що юрособи, які були зареєстровані до набуття чинності  наказів щодо затвердження положення про форму та зміст структури власності і методології визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника, повинні подавати дані щодо кінцевого бенефіціара в обсязі, встановленому законопроєктом, а також  структуру власності упродовж 6 місяців від дати набуття чинності нормативно-правовими актами, що затвердять положення про форму та зміст структури власності, а також методологію визначення юрособою КБВ.

Якщо юрособа після набуття чинності зазначеними нормативно-правовими актами виявить неточності або помилки в поданих держреєстратору даних стосовно КБВ та  та структури власності, такій юрособі слід протягом 3 місяців від дати набуття чинності зазначеними нормативно-правовими актами знову подати виправлені дані.

Відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання даних щодо КБВ згідно президентських законопроєктів

Законопроєкт №6321 пропонує внесення змін до статті 166-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Планується додати в цю статтю згадку Закону про фінмоніторинг щодо правил накладення адміністративного штрафу на керівника юрособи чи особи, уповноваженої діяти від імені юрособи або виконавчого органу за:

  • неподання чи невчасне подання держреєстратору відомостей стосовно кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи;
  • неподання чи невчасне подання держреєстратору інформації про відсутність у юридичної особи кінцевого бенефіціара;
  • неподання чи невчасне подання державному реєстратору документів, що підтверджують інформацію стосовно  кінцевого бенефіціара юрособи.

Розмір адміністративного штрафу за ці порушення становитиме від від 1000 до 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Зазначається, що вказане уточнення необхідне, оскільки у випадку прийняття законопроєкту №6320 відповідальність буде накладатися через порушення і Закону про держреєстрацію, і Закону про державний фінмоніторинг.

Коли зазначені законопроєкти набудуть чинності?

Передбачається, що у випадку їхнього  прийняття, такі закони вступлять в дію від дня, наступного за датою офіційної публікації.

Президент зазначив, що прийняття цих законопроєктів дозволить спростити подання інформації юрособами для фінансового моніторингу з метою протидії легалізації (відмиванню) коштів, отриманих злочинним шляхом.

Нагадаємо, раніше Міністерство юстиції роз’яснило, хто та в які терміни повинен вперше підтверджувати дані щодо бенефіціарів у 2022 та 2023 роках. Подробиці тут.

 Важливі новини за останній час

Вас можуть зацікавити такі статті:

Слідкуй за нами
Поділитись
Коментарі

Коментарів поки що немає...

Корисні статті