logo

Типова форма обліку доходів і витрат для ФОП 3 групи

Поділитись

З’явився проєкт типової форми обліку доходів і витрат для ФОП-єдинників третьої групи, які є платниками ПДВ, та Порядку її ведення

Оновлення: зазначена типова форма та Порядок її заповнення вступили в дію 03 січня 2023 року.


Міністерство фінансів виклало проєкт наказу «Про затвердження типової форми, за якою здійснюється  облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями – платниками єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, та Порядку її ведення». Розглянемо, які зміни чекають на підприємців 3 групи спрощеної системи оподаткування, які є платниками ПДВ, у зв’язку з прийняттям цього Наказу.

Типова форма обліку доходів і витрат для ФОП 3 групи платників ПДВ

Новий наказ Мінфіну покликаний актуалізувати законодавство відповідно до змін, внесених законом №1914 про податкову реформу. Нагадаємо, серед внесених Законом №1914 змін оновлено редакцію пункту 296.1 Податкового Кодексу України. Відповідно до оновлених положень пункту 296.1 ФОП платники єдиного податку 3 групи, що є платниками податку на додану вартість, зобов’язані вести облік доходів і витрат за типовою формою у порядку, визначеному Міністерством фінансів.

Відтак для можливості платників реалізувати законодавчі вимоги розроблено:

У випадку прийняття цього наказу, він вступить в дію від дати офіційної публікації.

Крім цього, відповідно до оновленої редакції пункту 296.1 ПКУ фізособи 3 групи спрощеної системи зобов’язані вести облік доходів і витрат від виробництва та реалізації власної сільськогосподарської продукції окремо від обліку доходів і витрат від здійснення інших видів підприємницької діяльності. Ведення зазначеного обліку доходів і витрат можливо здійснювати у паперовій або електронній формі, серед іншого через електронний кабінет.

Зверніть увагу, що така вимога передбачена тільки для ФОП-єдинників 3 групи, які є платниками ПДВ. Підприємці, що є платниками ЄП 1 та 2 групи, а також 3 групи та неплатниками ПДВ, ведуть облік у довільній формі за допомогою помісячного відображення отриманих доходів.

Що передбачає типова форма ведення обліку доходів та витрат?

Планується, що типова форма обліку доходів та витрат повинна допомогти систематизувати отримані ФОП 3 групи платниками ПДВ доходи та понесені витрати. Варто звернути увагу на деякі особливості типової форми:

  • передбачається окремий облік доходів та витрат від виробництва та реалізації власної с/г продукції;
  • типову форму можна вести як в паперовій, так і в електронній формі, проте у разі подання форми в е-формі підприємець повинен надати належно засвідчену паперову копію;
  • записи до типової форми обліку доходів та витрат слід вносити за підсумками робочого дня, у якому підприємець отримує дохід;
  • зберігання форми ведеться 3 роки від дати внесення останнього запису;
  • визначено, що платники  податку не вносять до витрат і доходів суми ПДВ, які враховуються до ціни придбаних або проданих товарів, робіт чи послуг.

Зверніть увагу, що заповнення податкової звітності фізосіб-підприємців 3 групи спрощеної системи, які є платниками ПДВ, ведеться на підставі ведення типової форми,  а також підсумкових записів.

Ведення типової форми обліку доходів та витрат — основні положення

Варто зауважити, що хоча Порядок ведення типової форми обліку доходів та витрат передбачає можливість ведення форми у паперовій чи електронній формі на вибір, проте існує ряд вимог до кожного з варіантів. Зокрема, у разі ведення форми в е-вигляді, підприємець повинен на вимогу органу контролю надати відповідно засвідчену паперову копію.

Встановлено, що типова форма заповнюється у гривнях з копійками. На основі відомостей, вказаних у формі,ФОП єдинник 3 групи платник ПДВ подає податкову декларацію платника ЄП.

Якщо упродовж податкового періоду виникає потреба в новій типовій формі, записи у формі продовжуються наростаючим підсумком. Попередня типова форма залишається у платника податку.

Розглянемо, які вимоги передбачені для ведення типової форми в паперовому варіанті у Порядку:

  • вносити записи до Форми необхідно розбірливо;
  • використовується кулькова ручка темного кольору;
  • встановлено порядок виправлень: у разі потреби для виправлення потрібно внести новий запис у форму, де вказати від’ємне чи позитивне значення. Виправлення необхідно засвідчувати підписом платника податку.

Ведення типової форми обліку доходів і витрат в електронному вигляді

Розглянемо, які вимоги передбачені у випадку ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді:

  • форма ведеться у форматі excel або через електронний кабінет;
  • для ведення обліку доходів і витрат в е-формі платник податку повинен отримати кваліфікований сертифікат відкритого ключа. 
  • Внесення записів до типової форми відбувається за підсумками робочого дня, у якому було отримано дохід. Зверніть увагу, що необхідно окремо заначати:
    • окремо про кошти, що надійшли на поточний рахунок платника податку та/або отримані готівкою;
    • окремо про фактично безоплатно отримані товари, роботи, послуги, а також понесені витрати, оплачені придбані товари, роботи, послуги;
    • виплату заробітної плати;
    • сплату ЄСВ;
    • і так далі.
  • Виправлення помилок у формі відбувається за допомогою доповнення рядка з указанням від’ємного чи позитивного значення;
  • Форма ведеться у гривнях та копійках;
  • Передбачений обов’язок платника податків зберігати типову форму упродовж 3 років від дати внесення останнього запису до неї. 

У разі необхідності платник податків зобов’язаний надати контролюючому органу відповідно засвідчену копію форми типового обліку в паперовому вигляді, відповідно до вимог чинного законодавства.

Актуальні матеріали для вас

Вас також можуть зацікавити такі новини:

Слідкуй за нами
Поділитись
Коментарі
Оксана
23.05.2022

Утверждена ли данная Книга по ФОП, единщика+ плат. НДС на момент 24,02,2022г. ? И как сейчас вести доходы и затраты в военное время? Как и в 2021 г?

Корисні статті