10 червня – запровадження електронних трудових книжок. Що потрібно знати роботодавцю?
Президент підписав Закон №1217, що передбачає використання електронних трудових книжок. Закон оприлюднено, тож розглядаємо, коли та як він набиратиме чинності.
Закон від 05.02.2021 р. № 1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» було опубліковано 10 березня у Голосі України» №44. Норми цього закону передбачають, що він набере чинності через 3 місяці від його офіційного оприлюднення, тобто 10 червня 2021.
Які норми Закону №1217 діють з 10 березня?
До 10.06.2021 Кабінет Міністрів повинен:
- розробити й затвердити нормативно-правові актів, що виходять з положень Закону №1217;
- привести інші нормативно-правові акти у відповідність до цього Законі;
- проконтролювати приведення центральними органами виконавчої влади їхніх нормативно-правових актів до відповідності із зазначеним Законом.
З 10.06.2021 зміниться порядок прийняття працівника на роботу, його звільнення, а також відбудуться зміни щодо обліку трудової діяльності.
Прийняття на роботу з 10 червня
Нова редакція статті 24 Кодексу законів про працю України встановлює, що працівник надає роботодавцю трудову книжку виключно за її наявності. Крім того, з цієї дати працівник може обрати самостійно, бажає він надати роботодавцеві трудову книжку або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Ці відомості є повним електронним аналогом паперової трудової книжки.
Звільнення працівника з 10 червня 2021
Оновлена редакція статті 47 Кодексу законів про працю встановлює, що паперова трудова книжка не буде видаватися працівнику при звільненні. Натомість є можливість внести необхідні записи про звільнення до трудової книжки, що зберігається у працівника, відповідно, роботодавці не матимуть обов’язку зберігання трудових книг працівників. Така можливість реалізується на вимогу самого працівника.
Зауважте: трудову книжку зберігатиме сам працівник. При оформленні на нове місце роботи працівник надає трудову лише для внесення даних роботодавцем. Після отримання цих відомостей трудова книжка повертається працівнику та в подальшому зберігається у нього.
У випадку звільнення працівника до того, як дані будуть перенесені до Реєстру застрахованих осіб, роботодавець повинен видати належним чином оформлену трудову книжку працівнику в день звільнення.
Як ведеться облік трудової діяльності працівника з 10 червня
Нагадаємо, що Законом №1217 скасовується обов’язок ведення паперових трудових книг, проте їх можливо оформити на вимогу працівника. Натомість облік трудової діяльності працівників з 10 червня буде відбуватися у електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом про ЄСВ.
Планується, що трудові книги паперового формату поступово зникатимуть, як дублікат відомостей з Реєстру.
Зверніть увагу, що працівники, які мали трудовий стаж до запровадження обов’язкового соціального страхування, повинні наводити документи на підтвердження цього стажу, серед іншого записами в паперовій трудовій книжці. Відповідно частина працівників продовжить ведення паперових трудових книг та може вимагати внесення до них належних записів.
Якщо паперова трудова книга наразі зберігається у роботодавця
Протягом п’яти років з набрання чинності Законом №1217 ПФУ вноситиме до Реєстру застрахованих осіб відсутню інформацію про трудову діяльність працівників на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою. Після внесення таких даних паперові трудові книги, що зберігаються у роботодавців, видаються працівникам під підпис.
Подання інформації з трудових книжок до Пенсійного фонду
Подання інформації до ПФУ можуть здійснювати як працівники, так і роботодавці, якщо на цей момент вони зберігають трудову книгу працівника.
Подання даних працівником здійснюється:
- шляхом подання оригіналу трудової до органу ПФУ;
- через надсилання на сайт скан-копію трудової книжки, засвідчену електронним підписом.
Подання даних роботодавцем відбувається через портал електронних послуг ПФУ у вигляді кольорових сканованих або оцифрованих копій трудової книжки із засвідченням електронним підписом. Також разом з трудовою слід подати до ПФУ скан-копію згоди працівника на обробку персональних даних за встановленою ПФУ формою.
Інші новини за темою Зарплата і кадри:
Перенос робочих днів через свята відміняється? Законопроєкт зареєстровано
Яким буде порядок видачі е-лікарняних? Проєкт Наказу МОЗ
Об’єднаний звіт з ЄСВ знову стане помісячним? Ініціатива ПФУ